PE-LAL-projektet: Flersprogethedsdidaktik – Minoritets- og majoritetselevers sproglige opmærksomhed på tværs af uddannelsesniveauer
I de seneste år har der inden for uddannelsesforskning været en øget interesse for flersprogethedsdidaktik. Den såkaldte pluralistiske tilgang til sprog er baseret på elevers sproglige ressourcer og søger at bygge bro mellem sprog (dansk, fremmedsprog, førstesprog, andre sprog) med henblik på at styrke alle elevers kommunikative kompetence og sproglige opmærksomhed (SO). Ud fra PE-LAL-projektets perspektiv betragtes alle fremmedsprogselever som flersprogede, fordi alle lærer mere end et sprog i skolen.
PE-LAL-projektets forskningsspørgsmål, hypoteser, design og operationalisering af SO via en flersprogethedsdidaktik er beskrevet i Daryai-Hansen, Drachmann & Krogager-Andersen (2022).
Baseret på fund fra PE-LAL-projektet og med afsæt i PE-LAL-projektets afsluttende stakeholderworkshop, har Daryai-Hansen, Drachmann & Krogager Andersen (2023) udformet Anbefalinger til en styrket flersprogethedsdidaktik i grundskolens sprogfag og i Almen Sprogforståelse i gymnasiet.
Projektet etablerer et samarbejde med et nationalt og et internationalt advisory board, der består af nationale og internationale eksperter inden for feltet flersprogethedsdidaktik.
Deltagere i det nationale advisory board (NAB):
- Docent Line Møller Daugaard, VIA University College
- Professor Anne Holmen, Københavns Universitet
- Docent Tom Steffensen, Københavns Professionshøjskole
Deltagere i det internationale advisory board (IAB):
- Professor Nathalie Auger, Université Paul-Valéry
- Professor Åsta Haukås, Universitetet i Bergen
- Professor Britta Hufeisen, Technische Universität Darmstadt
- Professor Ulrike Jessner-Schmid, Universität Innsbruck
- Professor Beate Lindemann, UiT Norges arktiske universitet
- Lektor Christine Erna Elisabeth Möller-Omrani, Høgskulen på Vestlandet
- Professor Danièle Moore, Simon Fraser University
- Professor Anne Pitkänen-Huhta, Jyväskylän yliopisto
- Professor Heike Speitz, Universitetet i Sørøst-Norge
NAB- og IAB-medlemmerne repræsenterer og bidrager med forskellige teoretiske tilgange inden for feltet og har erfaring med curricula fra forskellige kontekster.
Undervisningsmaterialet
- er teoribaseret og afprøvet i praksis: det bygger på en flersprogethedsdidaktik og tager samtidig højde for centrale praksisanbefalinger til den tidlige sprogstart samt for de didaktiske principper, der generelt kan formuleres for sprogundervisning i dag.
- skaber rum for udvikling af sproglig opmærksomhed: eleverne arbejder i materialet med en praktisk sproglig opmærksomhed, en metasproglig opmærksomhed og en kritisk sproglig opmærksomhed, der retter sig mod forskellige sproglige niveauer.
- er fleksibelt og skal tilpasses den enkelte klasse ud fra den enkelte lærers skøn: man kan fx inddrage flere af elevernes egne sprog, give nogle af aktiviteterne mere plads eller øge sværhedsgraden af nogle aktiviteter.
Atlantbib
Besøg Atlantbib
Atlantbib er et bogprojekt, udviklet i et samarbejde mellem skoler i de nordiske og baltiske lande, der indeholder online fagbøger på dansk, norsk (bokmål, nynorsk), svensk, elvdalsk, islandsk, finsk, færøsk, grønlandsk, estisk, lettisk, litauisk, ukrainsk, frisisk, tysk og forskellige varianter af samisk. På siden kan elever skrive, oversætte og indtale bøger, men også læse bøger, som andre elever har skrevet. Siden indeholder også forskellige opgaver til de enkelte fagbøger.
- Målgruppe: Grundskole
- Fag: Alle fag i skolens fagrække
Kulturbib
Besøg Kulturbib
Kulturbib er et bogprojekt, udviklet i et samarbejde mellem skoler på begge sider af den dansk-tyske grænse, der indeholder online e-bøger på dansk og tysk. Alle bøger oversættes til begge sprog. Der kan vælges mellem e-bøger, der fokuserer på forskellige emner indenfor alle skolens fag, og flere bøger har særligt fokus på dansk og tysk som nabosprog.
- Målgruppe: Grundskole
- Fag: Alle fag i skolens fagrække
Kulturakademi
Besøg undervisningsplatformen
Kulturakademi er en undervisningsplatform i den dansk/tyske grænseregion og indeholder undervisningsmaterialer med særligt fokus på nabosprogdidaktik. På platformen kan der vælges mellem forskellige tematiske undervisningsforløb, der beskæftiger sig med dansk og tysk som nabosprog.
- Målgruppe: Fra grundskole til ungdomsuddannelse til videregående uddannelse
- Fag: Dansk og tysk
NCFF’s vidensbank
Besøg vidensbanken
Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) har udviklet en vidensbank med inspiration til, hvordan man i sprogundervisningen kan arbejde ud fra en flersproget tilgang. Vidensbanken indeholder bl.a. temahæfte om flersprogethed samt undervisningsmaterialer til grundskolen og læreruddannelsen.
- Målgruppe: Fra grundskole til ungdomsuddannelse samt læreruddannelse
- Fag: Dansk, dansk som andetsprog, engelsk, fransk, spansk og tysk
Materialepakke om flersprogethed i fremmedsprogsfagene
Besøg materialepakken
Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) har udviklet materialepakker om centrale emner inden for fremmedsprogspædagogik og -didaktik, herunder om flersprogethed. Materialepakken om flersprogethed indeholder en introduktionsvideo til flersprogethed på målsproget, refleksionsspørgsmål, eksempler på tasks og aktiviteter til fremmedsprogsundervisningen samt henvisninger til relevant litteratur om emnet.
- Målgruppe: Fra grundskole til ungdomsuddannelse samt læreruddannelse
- Fag: Engelsk, fransk, spansk og tysk
Materialebank til Almen Sprogforståelse
Besøg materialebanken
Som afslutning på et flersprogethedsdidaktisk projekt i Almen sprogforståelse er projektets flersprogethedsdidaktiske undervisningsmaterialer samlet i en materialebank. Materialebanken indeholder syv undervisningsforløb, der bygger på en flersprogethedsdidaktik, og integrerer et sprogligt fokus (fx kasus, tempus, sætningsanalyse, sproghistorie) i temabaserede forløb (fx kærlighed, mad, eventyr og fabler).
- Målgruppe: Ungdomsuddannelse
- Fag: Almen sprogforståelse
Learning corner
Besøg Learning corner
Learning corner er en database, administreret af Den Europæiske Union, med undervisningsmaterialer, spil og quizzer på EU’s 24 officielle sprog. Materialerne kan vælges ud fra kriterierne: aldersgruppe, emne, materialetype. Da databasen indeholder tekster, der er oversat til forskellige sprog, er den et godt sted at starte, hvis man vil finde tekster, der kan arbejdes med parallelt på flere sprog.
- Målgruppe: Fra grundskole til videregående uddannelse
- Fag: Dansk, fremmedsprogsfag og andre fag i skolens fagrække
Bildetema
Besøg Bildetema
Bildetema er en del af den norske platform Tema Morsmål, som indeholder ressourcer og materialer på en lang række sprog. Bildetema er en flersproget, interaktiv billedordbog med illustrationer, tekst, lyd og animationer og rummer ca. 1900 opslagsord fordelt på 31 temaer, fx ’vejr’ eller ’sport’. Bildetema drives i et samarbejde mellem Norge, Sverige og Danmark og har bokmål, nynorsk, svensk, dansk og engelsk som hovedsprog. Herudover kan en lang række minoritetssprog som arabisk og somali tilvælges (op til 10 sprog ad gangen). Findes i to udgaver (flash og html).
- Målgruppe: førskole, indskoling og mellemtrin
- Fag: til tværfaglig anvendelse
CONBAT+-projektet
Besøg CONBAT+ projektet
CONBAT+-projektet har udviklet undervisningsmaterialer med fokus på flersprogethedsdidaktik og interkulturalitet, der har en CLIL-tilgang (Content and Language Integrated Learning) indlejret. Materialerne, der er tilgængelige på engelsk, fransk og spansk og som kan anvendes til elever i alderen 6-20 år, kan vælges ud fra kriterierne: uddannelsesniveau, tematisk emne og undervisningssprog.
- Målgruppe: Fra grundskole til videregående uddannelse
- Fag: Fremmedsprogsfag og andre fag i skolens fagrække
Den Europæiske Sprogportfolio
Besøg Den Europæiske Sprogportfolio
Den Europæiske Sprogportfolio, der er baseret på den Fælleseuropæiske Referenceramme for Sprog, er oversat fra norsk til dansk. Portfolioen indeholder et sprogpas, en sprogbiografi og en sprogfolder og gør det muligt for eleven (6-12 år) at visualisere og reflektere over hans/hendes sprogtilegnelsesprocesser.
- Målgruppe: Grundskole
- Fag: Dansk som andetsprog, engelsk, fransk og tysk
Læremiddelanalyse
Som en forberedelse til Almen Sprogforståelsesdelen af projektet, har Line Krogager Andersen foretaget en flersprogethedsdidaktisk læsning af en række eksisterende undervisningsmaterialer til Almen Sprogforståelse.
Norden i Skolen
Besøg Norden i Skolen
Norden i Skolen, administreret af Foreningen Norden, indeholder undervisningsmaterialer med fokus på skandinavisk nabosprogsdidaktik og nordisk kulturforståelse. Materialerne, der er tilgængelige på dansk, færøsk, islandsk, norsk (bokmål og nynorsk), svensk og enkelte minoritetssprog, kan vælges ud fra tre hovedkategorier (’sprog og kultur’, ’historie og samfund’, ’klima og natur’), uddannelsesniveau, fag, tema, læringsfokus og undervisningsaktivitet.
- Målgruppe: Fra grundskole til gymnasium
- Fag: Fremmedsprogsfag og andre fag i skolens fagrække
Plurilingual Guide: Implementing Critical Plurilingual Pedagogy in Language Education
Besøg Plurilingual Guide: Implementing Critical Plurilingual Pedagogy in Language Education
Publikationen Plurilingual Guide: Implementing Critical Plurilingual Pedagogy in Language Education, der er udgivet af Plurilingual Lab på McGill Universitet, består af 10 opgaver der bygger på en kritisk tilgang til flersprogethedsdidaktik og interkulturel pædagogik. Opgaverne er beskrevet detaljeret trin for trin og indeholder tekster, links og opgaveark.
- Målgruppe: Fra grundskole til gymnasium
- Fag: Fremmedsprogsfag
REPT-database
Besøg REPT-databasen
REPT-databasen er faciliteret af The European Centre for Modern Languages (ECML) og indeholder undervisningsmateriale med fokus på flersprogethedsdidaktik og interkulturalitet. Materialerne, der er tilgængelige på mange forskellige sprog, kan vælges ud fra kriterierne: uddannelsesniveau, tematisk emne, type af flersproget tilgang og undervisningssprog.
- Målgruppe: Fra børnehave til videregående uddannelse
- Fag: Fremmedsprogsfag og andre fag i skolens fagrække
Tegn på sprog
Besøg Tegn på sprog
I 10 år har det danske længdeprojekt Tegn på Sprog fulgt minoritetselevers udvikling af literacy med afsæt i en flersprogethedsdidaktik. Projektets hjemmeside indeholder inspiration til flersprogede aktiviteter, der fokuserer på andetsprogstilegnelse og literacyudvikling i flersprogede klasserum i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen.
- Målgruppe: Grundskole
- Fag: Dansk, dansk som andetsprog og andre fag i skolens fagrække
Tidligere sprogstart
Besøg Tidligere sprogstart
Forskningsbaseret og praksisafprøvet undervisningsmateriale til engelsk, fransk og tysk, der tager højde for en flersprogethedsdidaktik. Materialet, der er tilgængeligt på dansk, fokuserer på den tidlige sprogstart i engelsk i 1. klasse og fransk/tysk i 5. klasse og indeholder et sprogpas, en sprogportfolio og individuelle flersprogede aktiviteter, der er integreret i undervisningsbeskrivelserne. Der medfølger en rettenøgle til alle flersprogede aktiviteter.
- Målgruppe: Grundskole
- Fag: Engelsk, fransk og tysk
The EDiLiC Association
Besøg the EDiLiC Association
The EDiLiC Association har indsamlet undervisningsmaterialer med fokus på flersprogethedsdidaktik og interkulturalitet fra forskellige projekter i fx Østrig, Canada, England, Frankrig, Tyskland, Luxemburg, Spanien og Schweiz. Opsamlingen indeholder online aktiviteter og referencer til bøger, der beskæftiger sig med emnet.
- Målgruppe: Fra grundskole til videregående uddannelse
- Fag: Fremmedsprogsfag og andre fag i skolens fagrække
Med afsæt i en abduktiv tilgang (Timmermans & Tavory, 2012), der kombinerer eksisterende teoretiske konceptualiseringer indenfor feltet og empiriske fund, har PE-LAL-projektet udviklet en konceptualisering af elevers sproglige opmærksomhed på tværs af uddannelsesniveauer i rammen af en flersprogethedsdidaktik.
Den teori- og empiribaserede konceptualisering består af:
- En kontekst: Flersprogethedsdidaktik
- Et koncept: Elevers sproglige opmærksomhed på tværs af uddannelsesniveauer
1. Konteksten: Flersprogethedsdidaktik
Baseret på en videreudvikling af Candelier et al. (2010) udgør flersprogethedsdidaktik et kontinuum bestående af tre pluralistiske tilgange til sprog samt en transversal dimension:
- Integreret sprogdidaktik (ISD)
- Interkomprehensionsdidaktik (IKD)
- Sproglig bevidstheds- og anerkendelsesdidaktik (SBAD)
- Elevernes sproglige ressourcer (ESR), herunder førstesprog ud over dansk
2. Konceptet: Elevers sproglige opmærksomhed på tværs af uddannelsesniveauer
Med afsæt i van Lier (1998, 2004) og empiriske fund fra PE-LAL-projektet kan sproglig opmærksomhed manifestere sig som:
- Praktisk sproglig opmærksomhed (PSO)
- Metasproglig opmærksomhed (MSO)
- Kritisk sproglig opmærksomhed (KSO)
De tre dimensioner af sproglig opmærksomhed kan rette sig mod ni sproglige niveauer. Via en videreudvikling af Daryai-Hansen, Drachmann & Meidell Sigsgaard (2019) dækker de sproglige niveauer hele det komplekse sprogsystem og skelner mellem sociolingvistik på mikro- og makroniveau (Swann et al., 2004).
Konceptualiseringen viser, at elevers sproglige opmærksomhed udvikler sig til at blive gradvis mere kompleks. Derfor visualiserer konceptualiseringen en aldersrelateret kompleksificering af elevers sproglige opmærksomhed.
Se følgende publikation, hvis du vil læse mere om PE-LAL-projektets konceptualisering:
Daryai-Hansen, P., Drachmann, N. & Krogager Andersen, L. (2024). Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik – en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer. Sprogforum, 30 (1), 40-46. https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145855
- Daryai-Hansen, P. & Drachmann, N. (under udarbejdelse). Language teachers’ wellbeing in plurilingual education: Three qualitative portrays. I G. Sulis, S. Mercer & Å. Haukås (red.), Interdisciplinary approaches to multilingualism and language learner and teacher psychology (under udarbejdelse). Routledge.
- Daryai-Hansen, P. & Drachmann, N. (under udarbejdelse). Primary and lower secondary students’ metalinguistic awareness in the context of plurilingual education – A cross-case analysis. Language awareness.
- Daryai-Hansen, P. & Drachmann, N. (afsendt). Plurilingual Education across Educational Levels – Conceptualization, Curriculum Analysis and Recommendations for Further Development. Nordic Journal of Language Teaching and Journal.
- Daryai-Hansen, P. & Drachmann, N. (afsendt). Flersprogethedsdidaktik på tværs af uddannelsesniveauer – konceptualisering, læreplansanalyse og anbefalinger til praksisudvikling. Nordic Journal of Language Teaching and Journal.
- Daryai-Hansen, P., Drachmann, N. & Krogager Andersen, L. (afsendt). Students’ Language Awareness across Educational Levels in the Context of Plurilingual Education - A Conceptualization. From Early Childhood to Adulthood: Plurilingual Education Across Educational Contexts. Transitions, Continuity, and Disruptions.
- Daryai-Hansen, P. & Drachmann, N. (2024). Flersprogethedsdidaktik. Akademisk Forlag.
- Daryai-Hansen, P. & Drachmann, N. (2024). ”I like exploring other languages”: Primary and Secondary Students’ Attitudes towards Plurilingual Education. International Journal of Multilingual and Multicultural Development. https://doi.org/10.1080/01434632.2024.2336098
- Daryai-Hansen, P., Drachmann, N. & Krogager Andersen, L. (2024). Conceptualizing Students’ Language Awareness across Educational Levels in the Context of Plurilingual Education: Within- and Cross-Case Findings from Grades 1, 7 and 11. Language Awareness. https://doi.org/10.1080/09658416.2023.2300268
- Daryai-Hansen, P., Drachmann, N. & Krogager Andersen, L. (2024). Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik – en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer. Sprogforum, 30(1), 40-46. https://doi.org/10.7146/spr.v30i1.145855
- Daryai-Hansen, P., Drachmann, N. & Krogager Andersen, L. (2023). Anbefalinger til en styrket flersprogethedsdidaktik i grundskolens sprogfag og i Almen Sprogforståelse i gymnasiet [Arbejdsnotat].
- Daryai-Hansen, P., Drachmann, N. & Krogager Andersen, L. (2023). Recommendations to strengthen plurilingual education in language subjects in primary and secondary education in Denmark. [Arbejdsnotat].
- Daryai-Hansen, P., Drachmann, N. & Krogager Andersen, L. (2020). Minoritets- og majoritetselevers sproglige opmærksomhed på tværs af uddannelsesniveauer. Sproglæreren, 3 (2020), 42-45.
- Daryai-Hansen, P., Drachmann, N., & Krogager Andersen, L. (2022). Rethinking Language Awareness in the Context of Plurilingual Education – a Study across Educational Levels in Denmark. https://www.plurilingualeducation.ku.dk/.
- Drachmann, N. (afsendt). Plurilingual Education in the Mainstream Language Teaching Classroom: Students’ Manifestations of Language Awareness in Primary and Lower Secondary School. From Early Childhood to Adulthood: Plurilingual Education Across Educational Contexts. Transitions, Continuity, and Disruptions.
- Drachmann, N. (under udarbejdelse). “Det er godt nok transparent det der”: Sproglig opmærksomhed via en parallel genretekst i et flersprogethedsdidaktisk læringsrum. I S. Rørdam Bastholm & M. Vedsgaard Christensen (red.), Kontekstualiseret grammatikundervisning i praksis. KvaN (2025).
- Drachmann, N. (2024). Flersprogethedsdidaktik – det glemte barn i skolens sprogfag. Nationalt Videnscenter for Læsning.
- Drachmann, N. (2023). Developing language awareness activities in the context of plurilingual education: two didactic models for language teaching practice. International Journal of Multilingualism. https://doi.org/10.1080/14790718.2023.2232385
- Drachmann, N. (2023). Flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed – Et læreplansstudie på tværs af sprogfag og klassetrin i den danske grundskole. Acta Didactica Norden, 17(1). https://doi.org/10.5617/adno.9831
- Drachmann, N. (2023). ”Jeg kender lidt ordene. Det er en lille smule ligesom mit sprog”: Manifestationer af sproglig opmærksomhed hos tre elever i 1., 5. og 7. klasse. Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 18(2), 92-109.
https://doi.org/10.18261/nordand.18.2.2 - Drachmann, N. (2023). Sproglig opmærksomhed via en flersprogethedsdidaktik – Et læreplans- og multicasestudie på tværs af sprogfag og klassetrin i grundskolen [ph.d.-afhandling]. Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet. 261 s.
- Drachmann, N. (2022). Flersprogethed i sprogfagenes læreplaner. Sprogforum, 74, 33-40. https://doi.org/10.7146/spr.v28i74.133028
- Drachmann, N. (2022). Flersprogethedsdidaktik i fremmedsprogsfagene: Idékatalog til udvikling af sprogsammenlignende aktiviteter. Sproglæreren, 3 (2002), 16-21.
- Drachmann, N. & Daryai-Hansen, P. (under udgivelse). Flersprogethedsdidaktik i grundskolens sprogfag: Elevers praktisk sproglige opmærksomhed i 1., 5. og 7. klasse. Studier i læreruddannelse og -profession.
- Drachmann, N., Daryai-Hansen, P. & Krogager Andersen (2024). Anbefalinger til en styrket flersprogethedsdidaktik. Sproglæreren, 2 (2024), 30-33.
- Drachmannn, N., Daryai-Hansen, P., & Krogager Andersen, L. (2023). Translanguaging via en flersprogethedsdidaktik: Anbefalinger til praksis. Sproglæreren, 3, 29-34.
- Drachmann, N., Haukås, Å., & Lundberg, A. (2023). Identifying pluralistic approaches in language subjects in Denmark, Norway, and Sweden – A comparative curriculum analysis. Language, Culture and Curriculum, 36(3), 327-342. https://doi.org/10.1080/07908318.2022.2156528
- Drachmann, N., Haukås, Å. & Lundberg, A. (2023). Forskellige ambitioner for flersprogethed i Skandinavien. Sproglæreren, 3, 22-25.
- Drachmann, N., Haukås, Å. & Lundberg, A. (2023). Olika ambitioner för flerspråkighet i Skandinavien. Lingua, 3, 7-12.
- Drachmann, N., Haukås, Å. & Lundberg, A. (2023). Ulike ambisjonar for fleirspråklegheit i Skandinavia. Bedre Skole, 3, 72-76.
- Drachmann, N., Jensen, T. & Bisgaard, T. (2022). Det flersprogede klasserum: Elevernes sproglige repertoire som ressource i sprogundervisningen. Liv i Skolen, 1 (2022), 84-93.
- Drachmann, N., Jensen, T., Mohan, S. B. S. & Østerbye, M. S. (2022). Flersprogethedsdidaktik på tværs af klassetrin – praksiserfaringer fra sproguger på Nørre Fælled Skole. Sproglæreren, 1 (2022), 31-35.
- Drachmann, N., Volsgaard Hansen, S., & Heunicke, H. (2022). Flere sprog i spil – om flersprogethedsdidaktik (podcast).
- Krogager Andersen, L., & Daugaard, L. M. (2023). "They rulling R". Language awareness and emergent Danish in the multilingual lower secondary classroom. Acta Didactica Norden. 17 (3), 27 sider. https://doi.org/10.5617/adno.9951
- Krogager Andersen, L. K. (accepted). Ein ideeller Kontext pour translanguaging. In A. Holmen & H. Thise (Eds.), Flere sprog i læringen. Translanguaging i ungdomsuddannelserne. Samfundslitteratur.
- På www.folkeskolen.dk – fagblad for lærere, 01.09.20: Forskningsprojekt vil undersøge elevers sproglige opmærksomhed op gennem skolen.
- På www.folkeskolen.dk – fagblad for lærere, 16.11.20: Tysktime på islandsk, tyrkisk og norsk.
- På www.folkeskolen.dk – fagblad for lærere, 22.02.23: Byg bro til elevernes sproglige ressourcer i tysk.*
- På www.folkeskolen.dk – fagblad for lærere, 31.10.23: Forskere foreslår helt nyt sprogfag fra 1. klasse.
- På www.skolemonitor.dk, 3.11.23: Forskere anbefaler at indføre en flersproget tilgang til grundskolens sprogfag.
- På www.skolemonitor.dk, 23.11.23: Forskere: Styrk flersprogethedsdidaktikken i alle skolens sprogfag.
- I HumNyt – Nyhedsbrev for Det Humanistiske Fakultet, 24.11.2023: 18 anbefalinger til sprogundervisning
Støttet af
Danmarks Frie Forskningsfond, DFF-Forskningsprojekt 2
Periode: 2020-2023
Bevillingsmodtager: Petra Daryai-Hansen
Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning
Periode: 2020-2023
Bevillingsmodtager: Natascha Drachmann
Projektaktiviteter
Undervisningsmaterialer
Mangler du inspiration til, hvordan du kan arbejde med flersprogethed og flersprogethedsdidaktik i din undervisning? Se det flersprogethedsdidaktiske undervisningsmateriale udviklet i projektet til grundskole- og gymnasieniveau eller projektets opsamling på eksisterende flersprogede undervisningsmaterialer til både grundskole- og gymnasieniveau samt til videregående uddannelser. Undervisningsmaterialerne er frit tilgængelige.