Gymnasiesamarbejde

Det er afgørende for sammenhængen i uddannelsessystemet, at der en velfungerende videns- og erfaringsudveksling mellem instituttet og gymnasieskolen. Derfor har instituttet udarbejdet en strategi for den løbende dialog med gymnasierne om fag, faglighed, uddannelse og efteruddannelse.

Læs strategien for gymnasiesamarbejde (pdf). 

Gymnasierådet

Uddannelserne på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk er historisk tæt knyttet til gymnasiets sprogfag, og i dag indtager uddannelsessystemet stadig en særlig stilling mht. sprogfagenes samfundsmæssige relevans: gymnasierne leverer studerende til instituttets uddannelser, og instituttet bidrager med kandidater til gymnasiefagene engelsk, fransk, italiensk, spansk og tysk. Derfor har instituttet nedsat et gymnasieråd, som:

  • Sikrer løbende vidensudveksling mellem instituttet og gymnasierne.
  • Kvalificerer arbejdet med at understøtte overgangene både fra gymnasium til universitet og fra endt uddannelse til første ansættelse i gymnasiet.
  • Indgår aktivt i arbejdet med den årligt tilbagevendende inspirationsdag for gymnasielærere, Sprogdagen.

Gymnasierådet består af repræsentanter fra instituttets ansatte og studerende samt repræsentanter for gymnasiesektoren (undervisere, uddannelsesledere, rektorer).

 

  1. Søren Helstrup (Ordrup Gymnasium)
  2. Jesper Mathorne Jacobsen (Borupgaard Gymnasium)
  3. Ulrika Villaro (Tårnby Gymnasium)
  4. Malene Vaz (Køge Handelsskole)
  5. Lise Høyer (Frederiksværk Gymnasium)
  6. Mette Bering (Ingrid Jespersens Gymnasieskole)
  7. Susanne Krarup (Aurehøj Gymnasium) og Italiensklærerforeningen
  8. Elsebeth Austin (Hjørring Gymnasium)
  9. Nils Schultz Ravneberg (Stenhus Gymnasium)
  10. Engelsklærerforeningen: Brian Egede-Pedersen
  11. Fransklærerforeningen: Iben Schneider
  12. Spansklærerforeningen: NN
  13. Tysklærerforeningen: Signe Schou
  14. Handelsskolernes Tysklærerforening
  15. Anne Jørgensen (Ordrup Gymnasium)

 

 

 

Initiativer

Brobygning

Institut for Engelsk, Germansk og Romansk har iværksat flere initiativer, der muliggør, at gymnasieelever kan få et indblik i universitetslivet.

Disse initiativer inkluderer fx at en elev kan blive studerende for en dag, at gymnasieklasser kan få lov at deltage i eksisterende undervisning og at elever fra gymnasiet har mulighed for at komme i studiepraktik på en videregående uddannelse.

Er du gymnasieelev eller gymnasielærer? Læs mere om brobygning.

Sprogdagen

Sprogdagen er en årligt tilbagevendende inspirationsdag for gymnasielærere med fokus på undervisningsrelaterede temaer. Dagen består af en række faglige oplæg og workshops ud fra et tema.