Gymnasiesamarbejde
Det er afgørende for sammenhængen i uddannelsessystemet, at der en velfungerende videns- og erfaringsudveksling mellem instituttet og gymnasieskolen. Derfor har instituttet udarbejdet en strategi for den løbende dialog med gymnasierne om fag, faglighed, uddannelse og efteruddannelse.
Læs strategien for gymnasiesamarbejde (pdf).
Gymnasierådet
Uddannelserne på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk er historisk tæt knyttet til gymnasiets sprogfag, og i dag indtager uddannelsessystemet stadig en særlig stilling mht. sprogfagenes samfundsmæssige relevans: gymnasierne leverer studerende til instituttets uddannelser, og instituttet bidrager med kandidater til gymnasiefagene engelsk, fransk, italiensk, spansk og tysk. Derfor har instituttet nedsat et gymnasieråd, som:
- Sikrer løbende vidensudveksling mellem instituttet og gymnasierne.
- Kvalificerer arbejdet med at understøtte overgangene både fra gymnasium til universitet og fra endt uddannelse til første ansættelse i gymnasiet.
- Indgår aktivt i arbejdet med den årligt tilbagevendende inspirationsdag for gymnasielærere, Sprogdagen.
Gymnasierådet består af repræsentanter fra instituttets ansatte og studerende samt repræsentanter for gymnasiesektoren (undervisere, uddannelsesledere, rektorer).
- Søren Helstrup (Ordrup Gymnasium)
- Jesper Mathorne Jacobsen (Borupgaard Gymnasium)
- Ulrika Villaro (Tårnby Gymnasium)
- Malene Vaz (Køge Handelsskole)
- Lise Høyer (Frederiksværk Gymnasium)
- Mette Bering (Ingrid Jespersens Gymnasieskole)
- Susanne Krarup (Aurehøj Gymnasium) og Italiensklærerforeningen
- Elsebeth Austin (Hjørring Gymnasium)
- Nils Schultz Ravneberg (Stenhus Gymnasium)
- Engelsklærerforeningen: Brian Egede-Pedersen
- Fransklærerforeningen: Iben Schneider
- Spansklærerforeningen: NN
- Tysklærerforeningen: Signe Schou
- Handelsskolernes Tysklærerforening
- Anne Jørgensen (Ordrup Gymnasium)
Initiativer
Brobygning
Institut for Engelsk, Germansk og Romansk har iværksat flere initiativer, der muliggør, at gymnasieelever kan få et indblik i universitetslivet.
Disse initiativer inkluderer fx at en elev kan blive studerende for en dag, at gymnasieklasser kan få lov at deltage i eksisterende undervisning og at elever fra gymnasiet har mulighed for at komme i studiepraktik på en videregående uddannelse.
Er du gymnasieelev eller gymnasielærer? Læs mere om brobygning.
Sprogdagen
Sprogdagen er en årligt tilbagevendende inspirationsdag for gymnasielærere med fokus på undervisningsrelaterede temaer. Dagen består af en række faglige oplæg og workshops ud fra et tema.
Tidligere sprogdage
Sprogdagen 2024: Mundtlighed i fremmedsprogsfagene og verden ind i sprogundervisningen
Dagen havde fokus på mundtlighed og aktuelle samfundstemaer i sprogundervisningen. Om formiddagen var der fokus på mundtlig interaktion mens eftermiddagen bød på forelæsninger om europæisk populisme og om flygtningelitteratur. Sprogdagen 2024 blev afholdt d. 7. marts 2024. Læs mere om Sprogdagen 2024.
Herunder kan du se slides fra Sprogdagen 2024:
- Fra Teori til Praksis: Mundtlig Fluency i Undervisningen. Slobodanka Dimova, professor, Københavns Universitet
- Hvad kan tyskere og danskere lære om hinanden? Lars Behnke, studielektor, Københavns Universitet
- Sprogspecifik workshop. Søren Nørrelund Madsen (NCFF ØST)
- Populismens mange ansigter. Simon Cecchin Birk, ph.d.-studerende, Københavns Universitet
- Flygtningefiguren i engelsksproglig nutidslitteratur. Ulla Rahbek, lektor, Københavns Universitet
- Workshop om verden ind i sprogfagene.
- Om Engeroms brobygningsaktiviteter og tilbud til gymnasiet. Brobygning NCFF, Brobygning Engerom v. Anne Kjølby og Brobygning Deutschstunde 2.0 v. Anna Sandberg.
Sprogdagen 2023: Digitale oversættelsesværktøjer og sprog og køn
Emnerne for dagen var brugen af digitale oversættelsesværktøjer i fremmedsprogsundervisningen og forholdet mellem sprog og køn. Sprogdagen 2023 blev afholdt d. 16. marts 2023. Læs mere om Sprogdagen 2023.
Herunder kan du se slides fra Sprogdagen 2023:
- Digital translation tools: friend or foe? Marian Flanagan, Københavns Universitet
- Gender-Gaga or Equality? Gender-sensitive Language in German. Mirjam Schmuck, lektor, Københavns Universitet
- Køn i Sprogundervisningen. Louise Friis Arfaoui og Maria Gavilan, Roskilde Gymnasium
- Kønsneutralt fransk: Potentialer og udfordringer. Nicolai Witthøft, ph.d.-stipendiat, Stockholms Universitet
- Oversættelsesmaskiner i sprogundervisningen: Hvad siger eleverne? Danièle Eychenne, pædagogisk konsulent, Københavns Professionshøjskole
Sprogdagen 2022: Sprog, karriere og overgange
Emnerne for dagen var brobygning mellem gymnasium og universitet og karrierelæring. Sprogdagen 2022 blev afholdt d. 30. marts 2022. Læs mere om Sprogdagen 2022.
Herunder kan du se slides fra Sprogdagen 2022:
- Akademisk literacy i et brobygningsperspektiv. Jan Lindschouw, Københavns Universitet